• Thema Thema: Wat doe je in de klas?, Hoe kan je samenwerken?, Hoe werk je aan professionele groei? , Competenties en Doelgericht werken
  • Duurtijd Duurtijd: 30- 40min
  • Media Media: Werkvorm en reflectie-instrument en Multimedia

Deze werkvorm helpt je om datgene wat je wil leren of bereiken om meer inclusief te werken, concreet te maken. We weten immers dat het beter werkt om een doel te realiseren als je het toekomstbeeld zichtbaar maakt.

Met deze werkvorm beeld je je in hoe het eruit zal zien als je doel bereikt is.

Stel dat we op het einde van het schooljaar in beeld brengen hoe je omgaat met diversiteit en/of daartoe verbindend samenwerkt: Hoe ziet je klaspraktijk er dan uit? Waaraan merken anderen dat het doel bereikt is? Dat ontwerp of ‘design’ je effectief. Je maakt bijvoorbeeld een schema, mindmap, tekening, een kort script, een aantal staakwoorden, of wie weet iets anders dat de gewenste situatie tastbaar maakt… De vorm maakt op zich niet uit. Je kiest een manier die je het best ligt. Belangrijk is dat je het zo concreet mogelijk maakt.

Het helpt om elkaar daarbij te ondersteunen door verhelderende vragen te stellen. Het kan interessant zijn om dit te doen met één of meer collega’s die een gelijkaardig idee of doel voor ogen hebben. Het kan ook interessant zijn om juist samen te werken met iemand die een heel ander doel voor ogen heeft. Wie rond hetzelfde doel werkt, komt misschien samen tot meer ideeën. Wie juist heel andere doelen heeft, kijkt met een verfrissende blik naar het doel en kan onbevangen vragen stellen. Aan iedereen de keuze...

Richtvragen:

1. Ontwerp van het doel

  • Wat wil jij leren/ welk doel heb je voor ogen? Is dit enkel een doel voor jou? Of zijn er leerlingen, ouders, collega’s of anderen die misschien hetzelfde willen, die dit ook belangrijk vinden?
  • Wat zou de winst zijn van het bereiken van dit doel
    • voor jezelf
    • voor (bepaalde) leerlingen of ouders
    • voor collega’s of andere partners waarmee we samenwerken
    • voor het schoolteam?
  • Hoe stel jij het je in de praktijk voor wanneer het doel bereikt is? Wat zie je jezelf, de leerlingen, ouders, collega’s of anderen dan doen?
  • Waaraan zal je merken dat je doel bereikt is? Wat zal er veranderd zijn? Hoe zal de klas of (leer)omgeving er anders uitzien?
  • Wanneer zal je tevreden zijn? Wanneer zal je vinden dat dit effectief bijdraagt aan een meer inclusieve leeromgeving?
  • Wie of wat zou het ontwerp nog sterker kunnen maken? Hoe draagt dit bij aan een inclusieve leeromgeving? Wat maakt dat het inclusie bevordert?
  • Hoe versterkt dit jouw competenties voor inclusie?

2. Mogelijke eerste stap of actie

  • Als dit is wat je graag wil bereiken, wat kan dan een eerste stap zijn in die richting? Wat zijn nog mogelijkheden?
  • Als je meteen aan de slag zou kunnen gaan, wat zou je dan willen doen? Wat zie je nu al zitten? Wat ga je nu aanpakken?

Wie of wat heb je nodig om dit ook werkelijk te doen?

Zin in meer?

  • Als je meer wil weten over hoe je een doel kan bepalen, klik dan hier.
  • Als je meer wil weten over competenties voor inclusie, klik dan hier.
  • Wil je meer weten over wat wetenschappers en andere partners zeggen over diversiteit, verbindend samenwerken en inclusie, klik dan hier .

 

Gelijkaardige materialen: